Radna bilježnica: „Moj superjunak i ja“
Svaki roditelj u datoj situaciji daje svoj maksimum za dijete. Premda je ponekad teško objasniti djeci koliko dugo će mjere izolacije trajati, kada će moći ponovno ići u vrtić, na igralište, prijateljima, baki i djedu. Ključnom se pokazuje uspostava novih rutina jer ona jača psihološku otpornost ovih stresnih dana. Djeca imaju potrebu znati što se događa u njihovoj okolini, kako reagirati, što trebaju raditi, kako će izgledati njihov dan. Navedeno im daje osjećaj sigurnosti. Poticanje osjećaja empatije, zajedništva i solidarnosti s podržavanjem i prihvaćanjem osjećaja, utjehom, nježnosti i ljubavi osnažuje kako odrasle tako i djecu. Uloga odraslih je olakšati im, utješiti ih, i to nije lagan zadatak, posebice kad smo u situaciji da se i sami tako osjećamo.
Prof. dr. sc. Gordana Buljan Flander, klinički psiholog – psihoterapeut, Ana Raguž, mag. psihologije i Krešimir Prijatelj, mag. psihologije pripremili su radnu bilježnicu pod nazivom “Moj superjunak i ja”. Bilježnica je namjenjena djeci predškolske i osnovnoškolske dobi. Pomoću nje, djeca će se kroz svijet mašte, interesa i želja upoznati sa svijetom emocija, potaknut će se njihovo razumijevanje te istražiti i pronaći adekvatni načini suočavanja. U radnoj bilježnici se nalazi planer dnevnih/tjednih aktivnosti i dnevnik koji služe kao alati za planiranje strukture dana, ali i kao sredstvo nagrađivanja. Provedena istraživanja, ali i iskustva iz prakse pokazuju kako su djeca motiviranija kada uz pomoć svojih roditelja sudjeluju u osmišljavanju svojih radnih zadataka jer pritom imaju izraženiji osjećaj samoefikasnosti. Stoga, poželjna ponašanja (supermisije) u radnoj bilježnici osmišljavaju roditelji zajedno s djecom. Obavljanjem dnevnih zadataka djeca osvajaju značke koji imaju ulogu motivatora i poticaja za poželjna ponašanja. Značke je potrebno izrezati sa zadnjih stranica radne bilježnice. Ispunjavanje planera i dnevnika predviđeno je za dva tjedna, a po potrebi djetetu se može i nadalje printati listići dnevnika i osvojene značke. Nakon sedam uspješno prikupljenih znački, zajedno (roditelj i dijete) ispunjavaju djetetu pohvalnicu te osmišljavaju nagradu (npr. zajednička igra, zabavna aktivnost u kojoj dijete uživa).
Važno je naglasiti da se radna bilježnica ispunjava ritmom koji odgovara i djetetu i roditelju. Teme mogu poslužiti kao dadatni poticaji za razgovor. Cilj ovog projekta jest da djeca sama počinju prepoznavati i vrednovati ponašanja koja su poželjna odnosno superherojska, a roditelji zajedno s njima istraže njihove potrebe i doživljaje. Ukoliko identificiramo dječje potrebe lakše i spremnije na njih možemo odgovoriti.
Helena Ivančić, mag.psych.
Radnu bilježnicu možete preuzeti na linku:
Buljan Flander, G., Raguž, A. i Prijatelj, K. (2020). Radna bilježnica za djecu: Moj superjunak i ja. Zagreb: Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba.
https://www.poliklinika-djeca.hr/aktualno/novosti/radna-biljeznica-za-djecu-moj-superjunak-i-ja/