Mama i tata, idemo čitati!
Čitanje je aktivnost koja se počinje podučavati u školskoj dobi, no temelji ili predvještine za razvoj uspješnog čitanja počinju već u ranoj dobi.
Što roditelji mogu učiniti?
Roditelji bi trebali okružiti dijete slikovnicama, knjigama i drugim čitalačkim materijalima već od rane dobi. Mlađu djecu možemo zainteresirati za čitalački materijal komentiranjem slika, oponašanjem ili glumljenjem likova iz priče, korištenjem zvučnih i taktilnih slikovnica.
Koje su koristi od zajedničkog čitanja?
Tijekom zajedničkog čitanja, dijete će s vremenom shvatiti da skup slova čini „riječ“ i da je odijeljena razmakom od drugih riječi; da rečenice završavaju interpunkcijskim znakom; usvojit će smjer čitanja i smjer listanja slikovnice, a kasnije i stvoriti vezu između glasa i slova. Drugim riječima, dijete će usvojiti koncept o tisku, razviti fonološku svjesnost, pripovjednu sposobnost i obogatiti svoje jezično razumijevanje i izražavanje te ojačati emocionalnu povezanost s roditeljem koji mu čita.
Što bi dijete u predškolskoj dobi trebalo znati, a važno je za usvajanje tehnike čitanja i pisanja u prvom razredu?
U predškolskoj dobi, dijete bi trebalo znati uočiti prvi glas (početno slovo) u riječima, zadnji glas (slovo), stapanje glasova u riječ ( m – i- š je miš) i razdvajanje riječi na glasove (npr. Koja su slova u riječi miš? ). Tome svemu prethodi sposobnost razumijevanja i stvaranja rime; stapanje slogova u riječ (npr. ka- va je kava) i rastavljanje riječi na slogove ( npr. mačka rastavljamo na mač-ka.)
Kako možemo u predškolskoj dobi utjecati na lakše usvajanje vještina čitanja i pisanja u školskom periodu?
- omogućite djetetu pristup knjigama
- svaki dan izdvojite vrijeme za čitanje s djetetom
- naučite ga pravilno listati slikovnicu i pratiti tekst (s lijeva na desno, početak – kraj )
- tijekom čitanja, obratite djetetu pozornost na naslov, tekst i ilustracije
- obratite pozornost na natpise u okolini
- okružite dijete slovima tako da napišete njegovo ime ispod crteža, na krevetiću, na ruksaku i sl. ili pišite nazive igračaka na kutije kojima pripadaju
- igrajte igre riječima: rastavljajte rečenice na riječi, riječi na slogove
- igra Na slovo, na slovo (treba se sjetiti što više riječi na određeno početno slovo)
- igra s rimama (memori – rima; izmislite nove riječi koje se rimuju)
- igrajte igre određivanja broja glasova u riječima
- tražite slova u okolini ( u trgovinama, izlozima, na odjeći, prijevoznim sredstvima i sl.)
- ako dijete nije zainteresirano za bojanje i šaranje s olovkama, bojicama ili flomasterima, pokušajte ga zainteresirati bojama za ruke, vodenim bojama ili temperama i sl.
- izrađujte slova od plastelina, “pišite” slova u brašnu, pijesku i drugim materijalima
Rani znakovi koji upućuju na moguću pojavu disleksije ili teškoća čitanja i pisanja:
– zaostajanje ili teškoće u razvoju govora razumljivog slušatelju te sklonost k ispremještanju glasova u riječima i frazama
-teškoće u jezičnom izražavanju
– teškoće u finoj motorici (zakopčavanju gumbića, vezanju vezica na cipelama…)
– nespretnost i teškoće u koordinaciji (skakanje, hvatanje, udaranje lopte)
– slaba sposobnost koncentracije kad sluša priču
– nemogućnost povezivanja glasova sa slovima
– genetska predispozicija za disleksiju, teškoće čitanja i pisanja ili druge specifične teškoće učenja
Martina Užarević, mag. logoped