Simptomi usporenog jezično – govornog razvoja
Simptomi usporenog jezično – govornog razvoja
DOB | PRAVILAN RAZVOJ | SIMPTOMI USPORENOG RAZVOJA |
0 – 3 mj. | • glasa se, smije, plače
• sluša glasove i druge zvukove |
• ne reagira na jake zvukove |
3 – 9 mj. | • igra se govornim organima (plazi jezik, guguće)
• pojava redupliciranog brbljanja između 6. i 9.mj (isti slogovi, npr. ba – ba) • pojava neredpuliciranog brbljanja (različiti slogovi, npr. ba – ma) nakon 8.mj
|
• izostaje reakcija na poznati glas
• ne smije se glasno • ne pokazuje zanimanje za zvučne igračke |
9 – 15 mj. | • razumije jednostavne upute i izvršava ih (npr. daj loptu)
• razumije značenje više jednostavnih riječi • javlja se prva riječ sa značenjem • gestom, pokazivanjem vokalizacijom pokazuje što želi • maše pa-pa • odmahuje glavom u značenju NE • pogledom traži imenovane predmete • miče se od nepoznatih osoba |
• ne brblja
• siromašno brbljanje • ne odaziva se na ime • nema kontakt očima • izostaje pojava prve riječi |
15 – 18 mj. | • govori 5 – 20 riječi, uglavnom imenice
• ponavlja riječi i fraze • pokazuje 1 do 3 dijelova tijela • donosi stvari da ih pokaže drugima • traži što želi gestom, vokalizacijom ili pokazivanjem |
• ne razumije jednostavne upute i pitanja
• ne govori barem 5 riječi |
18mj. – 2 god. | • koristi oko 50 prepoznatljivih riječi
• može pokazati i imenovati svakodnevne predmete • kombinira dvije riječi u rečenicu npr. „Beba papa“ • zna pokazati najmanje 5 dijelova tijela • razumije pitanja koristi negacije: ne, nema • počinje koristiti glagole i pridjeve • oponaša zvukove životinja • odgovara sa „da“ ili „ne“
|
• ne slijedi i ne razumije jednostavne upute („daj“, „donesi“, „dođi“)
• ne kombinira dvije riječi u rečenicu • ne pokazuje dijelove tijela na upit • ne imitira riječi i akcije odraslih |
2-3 god. | • slaže rečenice od 2 – 3 riječi
• postavlja jednostavna pitanja • počinje koristiti prošlo i buduće vrijeme • sluša kratke priče • privlači pažnju riječima • zna odnose: u, na, ispod, gore, dolje • pridružuje iste boje • odgovara na pitanja „tko?“ ,„gdje?“, „ što?“ • izražava emocije |
• ne postavlja pitanja
• ne odgovara na pitanja • ne koristi jednostavne rečenice |
3-4 god. | • koristi rečenicu od 3- 4 riječi
• koristi zamjenice • zna svoje ime, godine i spol • prepričava kratke priče • postavlja pitanja: „zašto?“, „kada?“, „što ako?“ • pokazuje osnovne boje • odgovara na uputu koja uključuje tri radnje (npr idi u sobu, nađi loptu i donesi)
|
• ne izgovara većinu glasova
• okolina ga ne razumije • ne razumije dvostruke i trostruke naloge • nema interakcije s drugom djecom
|
4 – 5 god. | • odgovara adekvatno na pitanja „koliko?“, „kako?“
• pita za značenje riječi • prepričava duge priče • mehanički broji do 10 • koristi rečenicu s 4 – 6 riječi • rečenice su gramatički pravilne • imenuje krug i trokut |
• siromašan vokabular
• česte gramatičke pogreške • ne poznaje boje • izostavlja glasove • ne razumije i ne koristi prijedloge
|
5 – 6 god. | • izgovor svih glasova je pravilan
• ima koncept vremena: jučer, danas, sutra, ujutro, navečer • razumije odnose uzroka i posljedice • zna napisati svoje ime • zna da tekst reprezentira govorni jezik • pokazuje interes za slova, knjige • prepoznaje i imenuje slova i brojeve |
• teškoće u razumijevanju i upotrebi prijedloga i antonima
• pogreške u izgovoru glasova • teško pamti priče i pjesmice • ne može ispričati neki događaj • teškoće u izdvajanju prvog i zadnjeg glasa |
6 – 7 god. | • lako koristi rečenice složene gramatičke strukture
• imenuje dane u tjednu • pričanje priče uključuje događaj, likove i teme • govor je prikladan socijalnoj situaciji • uspostavlja se veza slovo – glas • izdvaja prvi i posljednji glas u riječi, rastavlja riječ na glasove i spaja u smislenu cjelinu • poznaje slova • počinje čitati |
• ne razlikuje slova i brojeve
• teško pamti • nije usvojena glasovna svjesnost |
Literatura:
Andrešić, D., Benc Štuka, N., Gugo Crevar., N, Ivanković, I., Mance, V., Mesec, I., Tambić, M. (2009). Najčešći poremećaji jezično – govorne komunikacije djece predškolske dobi. Priručnik za roditelje, odgojitelje, pedijatre i sve koji prate razvoj djece. Zagreb: Hrvatsko logopedsko društvo, Gradski ured za obrazovanje, kulturu i šport.
http://logoped.hr/razvojna-linija/
Martina Užarević, mag. logoped