Područje rada psihologa u dječjem vrtiću
Psiholog u dječjem vrtiću stručnjak je za razvojnu psihologiju te može, kroz individualni ili grupni rad, roditeljima pomoći u razumijevanju mnogobrojnih dilema i problema na koje nailaze u odgoju djece te savjetovati promjene u pristupu djetetu. U svom radu psiholog se vodi profesionalnom etikom svoje struke i postupa uvijek u interesu djeteta. Osnovni zadatak psihologa u dječjem vrtiću je osiguravati odgovarajuće, sigurno i poticajno okruženje, u kojem će svako dijete, zadržavajući svoju osobnu i obiteljsku autonomiju, rasti i razvijati se u ono što na osnovu svojih potencijala može postati. Osim toga, predškolski psiholog pomaže roditelju i odgajatelju u usmjeravanju i preventivnom djelovanju prilikom odgoja djeteta.
Rad psihologa u vrtiću, usmjeren je na tri glavna aspekta – na djecu, odgajatelje i roditelje.
Područja rada predškolskog psihologa su:
- PREVENCIJA(procjena i praćenje razvojnog statusa djece)
praćenje prilagodbe djece na vrtić
• utvrđivanje psihofizičkog stanja djece
• praćenje zadovoljavanja potreba djece i poštivanja njihovih prava
• identifikacija djece s posebnim potrebama (teškoće u razvoju i potencijalna
darovitost)
• sudjelovanje u organiziranju i provođenju usavršavanja odgojitelja
• suradnja s roditeljima: provođenje intervjua s roditeljima novoupisane djece, vođenje roditeljskih sastanaka
- RANA INTERVENCIJA(poduzimanje mjera):
- izrada individualnih planova za rad s djecom s posebnim potrebama
(teškoće u razvoju i potencijalna darovitost)
- provođenje individualnog rada s djecom s posebnim potrebama
- predlaganje stručnom timu vrtića upućivanje djeteta u nadležnu ustanovu na specijalistički pregled dijagnostiku i tretman
- vođenje savjetodavnih razgovora i konzultacija s odgojiteljima o djeci,
usklađivanje obiteljskog i vrtićkog djelovanja na djetetov razvoj i napredovanje: individualni savjetodavni rad s roditeljima - U sklopu navedenog psiholog u vrtiću ostvaruje suradnju s vanjskim suradnicima i institucijama te daje stručni doprinos promicanju djelatnosti kroz provođenje znanstvenih istraživanja, izradu edukativnih materijala o stručnim psihološkim temama i drugo.
- PSIHOLOŠKO SAVJETOVANJE
Situacija odvajanja djeteta od roditelja i ulazak djeteta u skupinu druge djece postavlja pred dijete povećane zahtjeve za prilagodbom, a kvaliteta i ishod tog procesa mogu imati i dugoročnije posljedice na dječji razvoj. Roditelji mogu biti nesigurni, tjeskobni i imati mnogo pitanja u tom razdoblju, a psiholog može pružiti savjetodavnu pomoć. Nadalje, psiholog igra ključnu ulogu u prevladavanju nekih stresnih događaja i razdoblja u djetetovu životu kao što su gubitak bliske osobe, kronična bolest u obitelji, razvod roditelja, nasilje u obitelji. Psihologu se roditelji u vrtiću mogu obratiti vezano za brojna pitanja o odgoju i razvoju djece, u razgovoru reći što predstavlja problem te u zajedničkoj suradnji potražiti odgovore. Savjetovanje omogućuje mehanizme podrške roditelju, svjesnost o svojoj situaciji i vjeru u pozitivan ishod.
Helena Ivančić, mag. psych.
Literatura:
Hrvatska psihološka komora, (2012). Standardi rada psihologa u predškolskim ustanovama
http://www.psiholoska-komora.hr/static/documents/doc_standardi_rada_psih_u_predskol_ustanovama.pdf
Marincel, D. (2013). Psiholog u vrtiću.
http://www.istrazime.com/djecja-psihologija/psiholog-u-vrticu/